Rubric veldwerkopdracht:
ontwerpend leren
Elke opdracht kan (soms met wat creativiteit) met deze ‘Rubric veldwerkopdracht ontwerpend leren’ beoordeeld worden. Ook is er ruimte om feedback in te vullen.
Deze opdrachten zijn geschikt voor de leerlingen:
ONDERBOUW
M = VMBO-T,
H = HAVO,
V = VWO
Onder de titel van de opdracht staan de klassen waarvoor de opdrachten zijn bedoeld (Het getal geeft aan welk leerjaar):
Elke opdracht kan (soms met wat creativiteit) met deze ‘Rubric veldwerkopdracht ontwerpend leren’ beoordeeld worden. Ook is er ruimte om feedback in te vullen.
Elke opdracht kan (soms met wat creativiteit) met deze ‘Rubric veldwerkopdracht onderzoekend leren’ beoordeeld worden. Ook is er ruimte om feedback in te vullen.
Kan je op een mooie, zonnige dag in de lente in een willekeurige straat in de stad een ‘digitaal herbarium’ van stadsplanten aanleggen door op de wijze van Sophie Lequil aan botanische graffiti te doen?
Ben je in staat om je medeleerlingen een maaltijdsalade en een soepje voor te schotelen van zelf geplukt ‘onkruid’ in een straal van een kilometer rond school?
Bestaat er inderdaad een onderscheid in ‘persoonlijkheid’ tussen tuinslakken? Zijn er slakken die bij herhaald testen snel uit hun huisje komen, en slakken die bij herhaald testen veel langer verscholen blijven zitten in hun huisje?
Kan ik met mijn groepje met enkele Guerilla Gardening acties een rotonde / straathoek / parkeerplaats / berm / muur / versteende tuin / boomspiegels vergroenen en opfleuren?
Hoe kunnen we verspreiding van deze plant in de omgeving van school voorkomen en met welke bestrijdingsmethode kunnen we aangetroffen planten het beste bestrijden?
Valt de hoeveelheid licht die op de bladeren van een paardenbloem valt, in verband te brengen met de lengte van de stengel en van de wortel? En wat is dan dat verband?
Welke soorten vleermuizen leven in en rond jouw schoolgebouw?
Kunnen wij in en rond school minimaal tien fossielen in natuursteen lokaliseren, fotograferen en determineren?
Van welk organisch afval (of welke mix van afval) maak je het beste wormenhotel?
Kan ik met mijn groepje in kaart brengen welke planten (sporenplanten en bedektzadigen) op oude muren groeien in de directe omgeving van school en op het schoolgebouw zelf?
Is het mogelijk om een ‘herfstkalender’ te maken (met foto’s) op basis van de verkleuring van verschillende soorten boombladeren, tot wanneer de bomen helemaal kaal zijn?
Hoe kan je in een korte film een goed beeld geven van de biodiversiteit en het
ecosysteem van een stadspark?
Welke (invasieve) exoten leven er rond het schoolgebouw of in een bepaald stadsdeel?
Je doet mee aan een citizen science onderzoek naar stadsduiven, waarbij je aan de hand van een powerpoint en enkele voorlichtingsfilmpjes zelf een onderzoeksvraag mag formuleren.
Kan je voorstellen formuleren voor een groener schoolplein, en kan je deze heel concreet onderbouwen door een proefopzet te maken met planten, struiken en bomen die geschikt zijn voor op een schoolplein?
Klassen: 3M / 4H / 4V
Ben je in staat om zelf een nestkast te bouwen, op de juiste locatie te hangen en zo aantrekkelijk te maken dat in de nestkast ook werkelijk genesteld wordt?
DOWNLOAD OPDRACHTKlassen: 3M / 4H / 4V
Welke paddenstoelsoorten vind ik rond de school in de herfstmaanden, en kan ik een kleine gids van mijn vondsten samenstellen, met vindplaats (map), ondergrond waarop groeien ze?
DOWNLOAD OPDRACHTKlassen: 3M / 4H / 4V
In welke hulstbladeren vind je meer blaasmijnen van de Hulstvlieg, in de gestekelde of de ongestekelde? (En welk deel van het blad is dan aangetast? Verschilt de mate van aantasting per blad, en eventueel zelfs per boom?)
DOWNLOAD OPDRACHTKlassen: : 3M / 4H / 4V / 5V
Komt het Aziatisch lieveheerstbeestje (Harmonia axyridis) in een urbane omgeving meer voor dan in een vergelijkbare omgeving buiten de stad?
DOWNLOAD OPDRACHTKlassen: 3M / 4H / 4V / 5V
Verschilt de microfauna per mossoort? Of: welk soort mos herbergt de grootste diversiteit aan micro-organismen? Of: verschilt de microfauna in mossen per groeiplek?
DOWNLOAD OPDRACHTKlassen: 4H /4V /5V
Ben jij in staat om met je groepje de vogelstand in de nabije omgeving van je school in kaart te brengen op basis van waarnemingen met het oog, de verrekijker en het oor?
DOWNLOAD OPDRACHTKlassen: 3H / 3V / 4H / 4V / 5V
What is the difference in phenological development between your tree and a tree of the same species from a different location in Europe?
DOWNLOAD OPDRACHTKlassen: 4H / 4V / 5V
Hoe is de verspreiding van het groot dooiermos in de omgeving van jouw school en in een zelfde soort omgeving buiten de stad? En op welke boomsoorten (en op welke muren!) groeit dit korstmos het beste?
DOWNLOAD OPDRACHTKlassen: 4V / 5V
Jij gaat komende weken wetenschappers helpen door op zoek te gaan naar speciale bacteriën die antibiotica produceren.
DOWNLOAD OPDRACHTKlassen: 4V / 5V
Voor dit onderzoek maak je gebruik van een onderzoek dat is opgezet door de Vereniging voor Mossen en Korstmossen in Nederland, het BLWG.
DOWNLOAD OPDRACHT